Kommentarer och spam

Det är är del 5 av 5 i artikelserien Löpande underhåll för WordPress

En lite förbisedd del av löpande underhåll av en WordPress site handlar om att ta hand om kommentarer och spam. Om din site tillåter kommentarer på bloginlägg eller recentioner på produkter så kommer du att stöta på problemet med spam.

Popularitet

Eftersom WordPress är en populär plattform så finns det idag gott om automatiserade lösningar som används för att skicka kommentarsspam. Det är ofta så enkelt som att någon postar en kommentar på din site där kommentaren innehåller en länk tillbaka till en site som säljer något. Själva kommentaren kan ibland vara ganska sinnrikt utformad med sidans titel inlagd som en del av texten för att få den att se trovärdig ut. Förhoppningen är att du ska godkänna kommentaren och på så sätt hjälpa spammarens Google-rankning lite.

Akismet

Den bästa rekommendation vi kan ge för att bekämpa kommentarsspam är att aktivera Akismet. Akismet installeras automatiskt i alla nya WordPress-installationer men måste aktiveras för att fungera. Själva tillägget använder sig av en molnbaserad tjänst som konstant lär sig att känna igen spam från hundratusentals WordPress-siter runt om i världen. Själva tjänsten kostar lite pengar att använda, men det fina är att man själv bestämmer hur mycket man ska betala om man bloggar som privatperson. Om man är ett företag eller annan organisation så är kostnaden 5 Euro per månad. Det är fortfarande extremt billigt om man jämför med tiden det skulle ta att sköta det manuellt.

När man har aktiverat Akismet kan man fortfarande bestämma om man vill att kommentarer ska publiceras automatiskt eller om man ändå vill granska dem manuellt innan de syns på webbsidan. Vår uppfattning är att Akismet är tillräckligt bra för att man ska kunna publicera kommentarerna automatiskt men det beror naturligtvis en del på vilken typ av site det är. Om man har kommentarer som fungerar som produktrecensioner så kanske man har andra skäl att vilja granska kommentarerna innan de publiceras, t.ex för att säkerställa att det är en riktig kund som har skrivit den.

Slutsats

Oavsett metod så kräver kommentarer någon form av aktiv granskning från dig som ägare. Du måste t.ex kontrollera så att inte äkta och trovärdiga kommentarer fastnar i spamfiltret och om du publicerar automatiskt så bör du kontrollera även kommentarer som passerade filtret så att de inte är innehåller svordomar eller personangrepp, sånt som du inte vill ska synas på din site.

 

 

Andra delar i serien<< WordPress hälsokontroll