WordPress backup

Det är är del 2 av 5 i artikelserien Löpande underhåll för WordPress

Varför ska man ha backup

Att ha en backup av sin WordPress-site är kanske den enskilt viktigaste delen i en bra underhållsplan. Märkligt nog är det en av de mest förbisedda delarna. Många tänker kanske inte ens på det eller förlitar sig helt på att webhotellet sköter sånt.

Man brukar säga att en bra backup ska ge skydd mot två olika typer av problem. För det första  ska du ha en backup för att skydda dig mot rena tekniska fel. En större driftstörning på ditt webbhotell kanske gör att du måste byta till ett annat. Det andra du vill ha skydd mot är faktiskt dig själv, eller mänskliga fel. Det finns tillfällen då man ändrar något och inte inser förrän ett par veckor senare att ändringen inte blev bra. I de fallen räcker det inte med att ha en backup av hur siten såg ut igår, man måste ha möjlighet att gå tillbaka till den senaste backuppen där allt såg bra ut.

Fotnot: De flesta webhotell har såklart en backup av alla sina kunders data, inklusive din site.

Backup ska vara automatisk

För att en backup ska vara långsiktigt effektiv så måste den vara automatisk. Om det krävs att du själv går in och klickar på en knapp en gång i veckan (eller helst oftare) så kommer det förr eller senare sluta med att du glömmer. Eller ännu värre, börjar intala dig själv att det kan vänta tills imorgon. Du bör alltså välja en backuplösning som gör schemalagda backupper.

Hur ofta ska man göra backup

Hur ofta man ska göra backup skiljer sig från site till site. Om du driver ehandel på din WordPres-site så bör du göra någon form av backup flera gånger per dag, eller så ofta som det kan komma in en ny order. I extrema fall betyder det att man gör backup i realtid. Samma sak gäller om du t.ex får mycket kommentarer på dina blogginlägg. Om du vill vara säker på att inget går förlorat så ska backupperna vara ganska täta. Om din site i princip bara är en företagspresentation med enstaka ändringar per år så räcker det med backup varje månad.

Det som är lite speciellt med WordPress är att det hela tiden kommer uppdateringar som i vissa fall installeras automatiskt. Om du har riktig otur så skulle även en nästan statisk webbsida kunna gå sönder om en automatisk uppdatering gör att ett tillägg slutar fungera. Därför rekommenderar vi aldrig lägre backupfrekvens än en månad oavsett hur sällan innehållet på sidan ändras

Testa dina backupper

Även de som har fungerande och automatiska backupper brukar ofta glömma nästa steg. Att testa sina backupper. Det pratas kanske inte lika mycket om det, men det är faktiskt lika viktigt. Tänk dig in i situationen att din site just har kraschat  och att du måste leta upp den senaste backuppen. Tänk dig sen vidare att du snart upptäcker att det var minst 6 månader sen som den automatiska backuppen fungerade som den skulle på grund av något enkelt konfigurationsfel. Det är garanterat en situation man vill undvika och för att vara säker på att slippa så måste man regelbundet testa att backuppen fungerar. Testerna gör man normalt i en helt separat miljö, så att man inte påverkar den ordinarie WordPress-siten.

Sprid dina backupper

Vi nämnde redan tidigare att en av orsakerna att man ska ha en backup är för att klara av tekniska problem. Det betyder också att man vill undvika att backuppen bara finns på samma server som din WordPress-stite. Om servern går sönder och webhotellet inte har en lösning så är du inte särskilt hjälpt av en backup som ligger på samma server. Även om webhotellet kan ge dig utrymme på en annan server på samma hotell ska du fundera ett varv till. Vad händer om ditt webhotell inte går att nå under ett par dagar? Lösningen är att sprida backupperna, se till att det finns minst en kopia av dina backupper utanför det webbhotell där din site ligger. Detta brukar kallas för off-site backup.

Vilket Tillägg ska jag välja?

Det finns ett flertal bra och stabila WordPress tillägg som hjälper dig att automatisera dina backupper helt och hållet. Vi rekommenderar någon av följande premium-tillägg som uppfyller samtliga krav vi gått igenom ovan:

Det finns även några gratisalternativ som också är väldigt bra:

  • UpdraftPlus  som är ganska komplett. Det finns en premiumversion med en del extra funktionalitet men schemaläggning och möjlighet att kopiera backuper till molntjänster som t.ex Dropbox finns i gratisversionen
  • BackWPup Free som också är relativt komplett. Utvecklarna säger dock uttryckligen att supporten är sämre om man använder gratisversionen.

Backup via ditt webhotell

De flesta webhotell har backupper som en del av sin infrastruktur. Det börjar också bli vanligt att det finns speciella backuplösningar för WordPress inbyggda i kontrollpanelen på ditt webhotell som kan vara värda att utforska.

Vi rekommenderar inte att du enbart förlitar dig på den här typen av backup om du inte

  1. Kan säkerställa att backupperna görs så ofta som du behöver samt
  2. Att backupperna går att komma åt även om ditt webbhotell skulle få problem.

Sammanfattning

Backup är kanske den enskilt viktigaste delen av din underhållsplan för WordPress. Se till att din backuplösning uppfyller följande kriterier:

  1. Automatisk och schemalagd
  2. Möjlighet att testa backupperna i separat miljö
  3. Själva backupfilerna ska lagras på minst 2 olika platser där du kan nå dem.

 

 

Andra delar i serien<< Löpande underhåll för WordPress – InledningUppdatera WordPress >>